5 +1 VINKKIÄ ENERGISEMPÄÄN ARKEEN

17.03.2020

Nyt kun osalla meistä arki on muuttunut koronan takia ja meitä suositellaan pysymään poissa julkisilta paikoilta ja näin ollen vietämme aikaa nyt enemmän kotona niin jossain vaiheessa saattaa tulla tunne, että seinät kaatuu päälle tai niistä omista tutuista arkirutiineista voi olla hankala pitää kiinni.

Tästä tuli mieleeni listata vinkkejä energisempään arkeen. Nämä seuraavat vinkit ovat kuitenkin sellaisia vinkkejä joita voi noudattaa ihan missä tilanteessa vain. 

1. Liikunta ja ulkoilu

Niinhän sitä sanotaan, että liikunta on lääke ja niin se tavallaan on. Vaikka suurin osa kaikista harrasteryhmistä on suljettu toistaiseksi ja myös osa kuntosaleista saattaa olla kiinni niin muistathan, että voit silti liikkua tehden vaikka kotitreeniä tai nauttia ulkoilusta. 

Liikunnasta saa hurjasti energiaa varsinkin jos se on siulle itselle mieluista.

2. Uni

Jos tekee kotona töitä ja varsinkin kun lapset tekee opiskelut kotona niin voi olla, että nukkumaanmenoajasta saatetaan lipsua. Pyritään kuitenkin pitämään unirytmi melko samana ja nukkumaan yössä ainakin se 8 tuntia. 

Yksi vinkki parempiin yöuniin on vähentää ruutuaikaa paria tuntia ennen nukkumaanmenoa ja rauhoittaa illat sillä tavoin. 


3. Erota työ ja vapaa-aika

Tämä on varmasti hankalaa etenkin jos tekee etätöitä tai vaikka somea työkseen niin silloin saattaa usein sekoittua työ ja vapaa-aika keskenään. Vaikka näiden kahden asian erottaminen voi olla hankalaa niin se on todella tärkeä juttu, että jaksaa arjen pyörteissä. 

Jokainen tarvitsee aikaa ettei mieti ollenkaan työjuttuja ja näin pääsee rentoutumaan. Pyri tekemään vapaa-ajalla sellaisia asioita jotka ovat sinulle mielekkäitä ja joiden parissa unohdat työasiat kokonaan. 

Tai jos teet työtäsi paljon tietokoneella tai puhelimella niin laita tietokone laatikkoon piiloon tai puhelin vaikka äänettömälle ja pois näkyvistä. Näin ei tule niin suurta kiusausta vastata esimerkiksi asiakkaan lähettämiin viesteihin.

4. Säännöllinen ruokailu

Vaikkei ehkä uskoisi niin tämä vaikuttaa todella paljon arjessa jaksamiseen! Kun syöt säännöllisesti, monipuolista ja värikästä ruokaa niin jaksat paljon paremmin.

Sinulla on tarpeeksi energiaa arjen askareisiin ja mieliteot vähenee kun ruokailuväli ei veny liian pitkäksi.

5. Somen vähentäminen

Tänä päivänä vietetään aivan liikaa puhelimien, tablettien, tietokoneiden ja muiden laitteiden äärellä. 

Jos somen käyttö tuntuu "ongelmalta" niin sitä voi alkaa vähentää pikkuhiljaa kuten ruokapöytään ei mitään älylaitteita tai valitset jonkin ajan minkä saat käyttää päivittäin someen esimerkiksi 15 minuutin pätkissä.

Näin olet enemmän läsnä läheisillesi ja pystyt nauttimaan niistä arjen pienistä hetkistä täysillä.

+1. Luo teille/itsellesi sopivia rutiineita

Esimerkiksi pienet lapset tarvitsevat rutiineita ja rutiinit ovat heille erittäin tärkeä asia. Joten tässä voisimme ottaa mallia lapsista ja luoda omanlaiset arjenrutiinit. Arjen tutut rutiinit luovat päiviin ryhtiä, lisäävät turvallisuutta, jaksamista ja hallinnan tunnetta arjessa.

Joskus saattaa olla hyvä myös tarkastella sinun ja/tai perheesi arjen rutiineita ja miettiä onko joku niistä turha tai voisiko joku toisenlainen rutiini sen tilalla tuoda enemmän iloa ja hyvää oloa teidän arkeen?

Toivottavasti sait näistä vinkeistä inspiraatiota energisempään arkeen! Jos muuten kaipaat kotitreenejä niin alan lisämään omiin somekanaviin ainakin kerran viikossa maksuttomia kotitreenejä joten seuraa siis instassa @fittiina sekä Facebookissa Fittiina. 

Energistä viikkoa ruudun toiselle puolelle! <3 

<3: Fittiina