Mitä olisi hyvä huomioida raskauden jälkeisessä ruokailussa?

02.08.2020

On täysin luonnollista, että raskauden ja synnytyksen jälkeen huomio kiinnittyy syntyneen lapsen tarpeisiin ja huolehtimiseen jolloin äidin oma hyvinvointi saattaa jäädä sivummalle ja joudutaan ehkä käyttämään enemmän ajatustyötä sekä tekemään valintoja tietoisemmin oman jaksamisen suhteen.

Monipuolinen ja riittävä ruokavalio on äidin palautumisen edellytys ja sillä on myös suora vaikutus lapseen - ei pelkästään imetyksen takia vaan myös äidin energiatason ja jaksamisen välityksellä.

Uunituoreena äitinä uusi elämäntilanne vie hetkellisesti lähes kaiken energian ja huomion jolloin ruokavalioasiat eivät ole usein se tärkeyslistasi ykkössijalla sillä kaiken uuden sisäistäminen vie oman aikansa.

Monesti äidin oma ruokailu unohtuu kun keskitytään vauvaan jolloin ateriavälit saattaa venähtää liian pitkiksi . Olisi tärkeää pitää tasainen ateriarytmi jo yleisen jaksamisen kannalta jolloin energiaa riittää koko päiväksi sekä juoda tarpeeksi vettä.

Kun arki on saatu rullaamaan niin vasta silloin kannattaa lähteä miettimään ruokailutottumuksia pikku hiljaa - niistä ei kuitenkaan kannata ottaa stressiä vaan olla armollinen itselleen.

Äidin ravinnontarve riippuu paljolti siitä imetätkö vauvaa täysimetyksellä, osaimetyksellä vai annetaanko vauvalle korviketta - jokainen näistä vaihtoehdoista on oma valinta ja kaikki ovat täysin oikeita valintoja.

Asioita ruokailussa joita olisi hyvä huomioida imettäessä:

- äiti tarvitsee lisäenergiaa noin 500 kcal/vrk

- imetys lisää nesteentarvetta

- vitamiinien ja kivennäisaineiden tarve lisääntyy imettäessä

Tärkeintä kuitenkin on muistaa olla itselleen armollinen ja nauttia vauva-arjesta eikä ottaa liikaa stressiä ruokailusta tai painosta.

Jos sinusta tuntuu, että kaipaat lisää apua raskauden jälkeisessä ravinnossa, mitä tulisi huomioida ravinnossa kun imetät tai kaipaat vinkkejä ruokavalintoihin niin tule mukaan Hyvinvoiva Mama -valmennukseen.

Valmennuksessa käsitellään ravintoasioita rennolla ja iloisella fiiliksellä. Valmennukseen ei kuulu gramman tarkkoja ruokavalioita eikä sinun tarvitse luopua mistään.

Käymme läpi kuinka koostaa aterioita, saat konkreettisia vinkkejä siihen mitä tarkoittaa 500 kcal lisäenergiantarve, annan sinulle vinkkejä kuinka saat säännöllistettyä ruokailua ja lisättyä vedenjuontia, saat viikoksi valmiin ruokalistan ja paljon muuta.

Tärkeintä on ettei ruokailusta ota liikaa stressiä vaan, että se olisi iloa tuottava asia joka tukee sinun hyvinvointia ja jaksamista.

Lue myös postaukseni liikunnasta synnytyksen jälkeen.

<3: Fittiina