VAUNUTTELUERGONOMIA

14.08.2020

Vaunulenkit on mahdollista aloittaa heti kotiuduttua ja ne jäävätkin pitkäksi aikaa osaksi arkea joten on tärkeää kiinnittää huomiota siihen missä asennossa vaunuja työnnetään.

Jos vaunutteluergonomia on huono niin se aiheuttaa selkäkipuja, rintarangan jäykkyyttä, rasittaa lantionpohjaa ja keskivartaloa.

Yleisimmät ongelmat vaunuttelussa:

  • Vaunuja työnnetään liian kaukana kehosta
  • Molemmat kädet lukitaan aisalle, jolloin rintarangan kierrot vähenevät
  • Aisa on liian korkealla
  • Aisa on liian alhaalla

Tuoreen äidin mielestä vaunulenkit saattaa kuullostaa kevyeltä treeniltä varsinkin jos ollaan totuttu ennen raskautta treenaamaan kovaa mutta vaunuttelustakin voi saada tehokkaan treenin.

Silloin kun vaunutteluergonomia on hyvä ja käytetään lihaksia tehokkaasti niin vaunulenkistäkin voi saada todella tehokkaan treenin vaikka se onkin pelkkää kävelyä.

Haastetta saa lisää kun kävellään esimerkiksi ylämäkeen, pidennetään matkaa, tekemällä muutamia lihaskuntoliikkeitä tai jos mahdollista niin lisätään kävelytahtia. Näissä kaikissa hyv' vaunutteluergonomia tärkeä.

Vaikka vaunuttelulla onkin turvallista aloittaa niin olisi hyvä muistaa aloittaa rauhassa ja omaa kehoa kuunnellen.

Jos haluat tietää lisää vaunutteluergonomiasta ja kuinka saada vaunuttelusta tehokasta niin tule mukaan Hyvinvoiva Mama -valmennukseen.

Siellä käydään läpi mm. vaunutteluergonomiaa sekä saat myös ohjeet kuinka lisätä lihaskuntoa vaunulenkkeihin.

Tämän lisäksi käymme läpi liikuntaa raskauden jälkeen, ravintoa, imetys -ja kantoergonomiaa sekä saat kotijumppaohjeita. Tarkemman sisällön pääset lukemaan tästä.

Hyvinvoiva Mama -valmennus on hyvinvointivalmennus sen tarkoituksena ei ole karistaa raskauskiloja vaan auttaa äitejä voimaan hyvin ja jaksamaan vauva-arjen pyörteissä.

<3: Fittiina